SALGS- OG HANDELSBETINGELSER
FIRMA
MP Byggesagkyndig ApS
Hindegade 6, 1303 København K
CVR-nr.: 42488062
Mail: info@mpbyggesagkyndig.dk
Tlf: +45 48 80 78 88
ORDREBEKRÆFTELSE
Når MP Byggesagkyndig ApS (herefter Virksomheden) har fremsendt kunden et tilbud, anses denne som accepteret ved modtagelse af følgende fra kunden: tid, dato samt adresse for besigtigelsen. Det vil fremgå af tilbuddet, hvilke produkter/ydelser kunden har købt og den aftalte pris for disse.
FORTRYDELSESRET
Kunden har som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret. Fortrydelsesfristen begynder at løbe den dag, hvor kunden har foretaget en bestilling på mpbyggesagkyndig.dk, via telefon eller tredjepart. Ønsker kunden at gøre brug af fortrydelsesretten, skal kunden give Virksomheden skriftlig besked på mail til info@mpbyggesagkyndig.dk inden udløbet af de 14 dage. Virksomheden vil herefter sende kunden en bekræftelse på modtagelse af fortrydelsen. Har Virksomheden, efter aftale med kunden, besigtiget ejendommen eller leveret anden ydelse inden udløbet af de 14 dage bortfalder fortrydelsesretten 24 timer før besigtigelsen, jf. betingelse 4. Kunden er således indforstået med, at fortrydelsesretten ikke kan påberåbes efter besigtigelsen af ejendommen eller efter leveringen af anden ydelse.
AFTALE OM LEVERINGSTIDSPUNKT FOR PRODUKTET/YDELSEN
Indgåelse af aftale om ydelsestidspunktet hos kunden sker via telefonisk kontakt eller via e-mail. Kunden modtager altid en bekræftelse af det aftalte tidspunkt efter aftalen er indgået. Virksomheden tager forbehold for forkerte kontaktoplysninger bl.a. forkerte mailadresser, fejl i kontaktperson eller lign. Idet konsulentens besigtigelser og kørselsafstande kan variere, vil det aftalte besigtigelsestidspunkt være forbundet med mindre usikkerhed ift. konsulentens fremmøde. Som udgangspunkt forbeholder Virksomheden sig retten til at den aftalte tid for besigtigelse kan variere med +/- 1 time.
AFSAT TID TIL YDELSERNE/BESIGTIGELSERNE
Indgåelse af aftale om en ydelse, afsættes der som standard 2 timer pr. ydelse/besigtigelse. Det er muligt at tilkøbe mere tid, dog skal dette aftales på forhånd. Ved overskredet tid vil besigtigelsen stoppes, og der vil være mulighed for at fortsætte med udførsel af besigtigelsen på medgået tid af 1.500 kr inkl. moms pr. time. Der vil blive faktureret for hver påbegyndt halve time til 750 kr. inkl. moms.
AFLYSNING
Når tidspunkt for besigtigelse er aftalt, skal eventuel aflysning foretages direkte til vores kundeservice, senest 24 timer i hverdage inden det aftalte tidspunkt for besigtigelsen.
Aflysningen kan foretages til: info@mpbyggesagkyndig eller på tlf. +45 48 80 78 88. Aflyser kunden ikke 24 timer før besigtigelsestidspunktet, forbeholder Virksomheden sig retten til at opkræve et gebyr på kr. 1.900,- inkl. moms.
KØRSEL
Der betales ikke for kørsel medmindre at den byggesagkyndige har mere end 1 times kørsel total. For enkelt ydelser vil det koste 500-1.000 kr. inkl. moms pr. besigtigelse og ved byggetilsynet vil det koste ml. 3.000 – 5.000 kr. inkl. moms.
FORGÆVES KØRSEL
Såfremt kunden ikke er til stede på det aftalte tidspunkt, forbeholder Virksomheden sig retten til at opkræve et gebyr for forgæves kørsel på kr. 1.900,- inkl. moms.
PRODUKTER/YDELSER SOM VIRKSOMHEDER LEVERER
Virksomheden leverer for nuværende følgende ydelser:
a. Boligtjek
b. Renovering og ombygning
c. Byggetilsyn
d. Afleveringsforretning
e. 1 og 5 års gennemgang
f. Køberrådgivning
g. Byggestyring
h. Fugt og skimmelsvamp
i. Syn og skøn
Virksomheden kan til enhver tid ændrer produkterne/ydelsernes indhold og pris.
LEVERING AF YDELSEN
Medmindre andet er aftalt mellem kunden og Virksomheden, vil Virksomheden levere ydelsen efter nærmere aftale med kunden. Leverer Virksomheden ikke ydelsen rettidigt, foreligger der forsinkelse på mere end 1 time. Medmindre forsinkelsen skyldes kundens egne forhold, eksempelvis manglende adgang til ejendommen, aflysning mv. Foreligger der forsinkelse som følge af Virksomhedens egne forhold, kan kunden hæve bestillingen omkostningsfrit, hvis ydelsen ikke er foretaget. Vores rådgiver kan maksimalt gøres ansvarlig for økonomisk ansvar svarende til 3 x vores honorar.
Det er ikke tilladt at dele MP Byggesagkyndiges rapporter med andre end bygherren. entreprenøren, advokaten og dem er er tilknyttet den pågældende sag, det vil sige at rapporterne ikke må deles med andre eller på sociale medier.
Ved køb af ydelser såsom køberrådgivning/byggeteknisk gennemgang gøres entreprenøren/bygningssagkyndige der har udarbejdet tilstandsrapporter/arbejdet den ansvarlige for ejendommens/arbejdets tilstand og MP Byggesagkyndig påtager sig ikke ansvaret for deres manglende påpegning af fejl og mangler og udførsel af arbejdet, samt forkerte informationer. Derfor vil den bygningssagkyndige/entreprenøren være den erstatningspligtige.
Ønskes der en total gennemgang af ejendommen ved eksempelvis køb af køberrådgivning/byggeteknisk gennemgang hvor MP Byggesagkyndig bærer det totale ansvar, vil den mundtlige gennemgang samt rapport tilkøb på op til 6.500 kr eks moms, vil det ikke være tilstrækkeligt vurderet da alle fejl og mangler ikke kan opdages og observeres på op til 4 timers arbejde, da der gennemgås og fokuseres på kundens ønsker og behov, og være snak og rådgivning omkring dette.
En total gennemgang uden ovenstående forbehold vil koste fra 18.000 kr. inkl. rapport.
Ved udførelse af tilsyn, arbejder vi efter en stikprøvemodel, hvor vi primært fokuserer på de mest kritiske områder af byggeprojektet. Stikprøverne er udvalgte, repræsentative punkter, som vurderes ud fra vores erfaring og faglige indsigt i de mest væsentlige risikoområder. Tilsynet er derfor en gennemgang af alle byggeelementer, men et fokuseret overblik, der sikrer størst muligt udbytte i de områder, hvor potentielle fejl har størst betydning for bygningens kvalitet og holdbarhed.
Dette stikprøvebaserede tilsyn udelukker os fra ansvar for eventuelle mangler, fejl eller skjulte forhold, der måtte ligge uden for det inspicerede område. Hvis der ønskes en mere omfattende gennemgang, kan dette arrangeres mod et tillæg.
Ved skimmelsvamp vurderes dette visuelt. Der kan vurderes om skimmelen er under aktiv udvikling vha. fugtmålere som kan anslå fugt værdien for materialet. Ønskes der angivelse af specifik skimmelsvamp skal kunden selv fremsende materiale med skimmel til et laboratorie. Der udføres ikke luftmåling af skimmel og radon da dette kræver længere tids målinger.
Telefon og support udover tilsyn:
Vi tilbyder ét (1) gratis indledende telefonmøde pr. sag med vores juridiske rådgiver, hvor der afsættes en time til dette, dette gælder kun ved køb af byggetilsynsydelsen på 8 tilsyn og ved valg af vores juridiske samarbejdspartner som aftales separat med dem. Efter det første møde faktureres yderligere telefonmøder ved kontraktmøder / kontraktgennemgange separat til en takst af 1.500 kr. pr. møde. Dette sikrer gennemsigtighed i vores ydelser og sikrer, at kundens behov for dybere rådgivning kan imødekommes uden skjulte omkostninger.
Online support tilbydes som en service på op til 15 minutter pr. emne eller udfordring, der ikke er udover forbrugt tid ved tilsynet og kræver ekstra gennemgang, dette udføres kun hvis kunden ønsker dette. Ved behov for yderligere support eller specifik rådgivning ud over de 15 minutter tilbydes dette mod betaling på 1.500 kr. inkl. moms. pr. påbegyndt time.
Derudover faktureres telefonrådgivning, der strækker sig over 30 minutter, og e-mailrådgivning, der kræver mere end 30 minutters arbejdstid, separat som en tillægsydelse, når det handler om support i forbindelse med særlige udfordringer eller generel rådgivning.
Gennemgange af skriftelige dokumenter:
MP Byggesagkyndig påtager sig ikke ansvar for indholdet af tegninger, projekteringsmateriale, udbudsdokumenter, arbejdsbeskrivelser, tilbudslister, tidsplaner, budgettering m.m., der udarbejdes af eksterne rådgivere, entreprenører eller leverandører. Ansvaret for korrekthed og kvalitet ligger hos den part, der udarbejder og fremsender disse dokumenter, og det er bygherres ansvar at sikre, at de korrekte materialer er valgt, købt og monteret i overensstemmelse med kontrakten. Vores byggesagkyndige rådgivere bruger ikke tilsynstiden på at kontrollere materialelister, men på at sikre, at monteringen og udførelsen lever op til byggeriets standarder og kvalitetskrav.
Materialevalg:
Det er bygherres ansvar at sikre, at alle materialevalg stemmer overens med de ønskede specifikationer. Vi anbefaler derfor, at I som kunde nøje gennemgår og dobbelttjekker jeres materialeliste, søger information på nettet, og sikrer jer, at de valgte materialer matcher jeres forventninger. Når først byggeriet er igangsat, kan det være svært at foretage ændringer af materialevalg.
Vores tilsyn inkluderer ikke kontrol af materialevalg, da dette ikke kræver byggeteknisk erfaring. Vi fokuserer i stedet på at sikre, at de valgte materialer bliver korrekt monteret og udført i henhold til byggeriets kvalitetskrav. Skulle vi opdage afvigelser mellem valgte og anvendte materialer under vores tilsyn, vil dette naturligvis blive påpeget. Vi anbefaler dog, at I selv er opmærksomme og reagerer hurtigt, hvis der monteres noget, som afviger fra det ønskede.
Forbehold:
Der tages forbehold for sundhedsskadelige stoffer i materialer, konstruktioner og bygningsdele. Det samme gør sig gældende for alle autorisationsarbejder såsom VVS, EL og kloakinstallationer.
MP Byggesagkyndig er specialiseret i byggesagkyndig rådgivning og tilsyn, men vi er ikke certificerede statikere eller brandrådgivere. Vi tilbyder gerne vores vurderinger og generel rådgivning inden for disse områder, men for nøjagtige og specifikke svar vedrørende statiske beregninger eller brandsikkerhed anbefaler vi, at kunden konsulterer autoriserede fagfolk med specialisering inden for disse felter. Kompleksiteten i disse områder kræver ofte en dybere teknisk analyse, som en certificeret statiker eller brandrådgiver bedst kan levere.
Det samme gælder med projekteringsarbejder der bedst udføres af en tegnestue.
BETALING & Økonomi
Virksomheden benytter sig primært af elektronisk fakturering. Efter levering af en eller flere ydelser modtager kunden en faktura for det/de bestilte produktet. Virksomheden modtager betaling med Dankort/VISA-Dankort, VISA, VISA Electron, og Mastercard. Betaling til Virksomheden forfalder som udgangspunkt 5 netto dage fra modtaget faktura medmindre anden aftale om forlænget betalingsfrist er indgået med Virksomheden. Manglende betaling medfører, at der påløber 1,5% i rente pr. mdr. regnet fra forfaldsdato. Ved manglende betaling vil Virksomheden pålægge et rykkergebyr på kr. 100,- inkl. moms pr. fremsendte rykker til kunden. Alle beløb er i DKK (Danske kroner) og er inkl. moms.
I er velkomne til at kontakte os ved spørgsmål om håndtering af ratebetalinger og betalingsplaner. Vi udfører dog ikke ekstra tilsyn for at vurdere stadeopgørelser i forbindelse med ratebetalinger som en del af standardydelsen. Ønskes et særskilt tilsyn til vurdering af stade, faktureres dette på baggrund af medgået tid og ressourceforbrug, eller jf. et specifikt tilbud om ratebetalingsbesigtigelse, hvis dette er udarbejdet.
KLAGEMULIGHEDER
Ønske kunden at klage officielt over leveret ydelser. skal kunden rette skriftlig henvendelse til Virksomheden på info@mpbyggesagkyndig.dk. Såfremt tvisten ikke kan løses mellem kunden og Virksomheden, har kunden mulighed for at klage til nedenstående: Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige vedrørende tilstandsrapport:
Toldboden 2
8800 Viborg T
lf.: 7240 5600
Mail: husklage@husklage.dk
www.husklage.dk
LOVVALG OG VÆRNETING
Denne aftale er undergivet dansk ret. Hvis tvistigheder opstået i forbindelse med denne aftale ikke kan løses gennem forhandlinger mellem kunden og Virksomheden, afgøres tvisten af de danske domstole.
FORCE MAJEURE
Virksomheden er ikke ansvarlig for levering af ydelser, når force majeure indtræder efter aftalens indgåelse og hindrer eller udsætter opfyldelsen af aftalen. Som force majeure regnes også dødsfald, sygdom eller fratræden af nøglepersoner eller andre lignende omstændigheder, som Virksomheden ikke er direkte herre over. I tilfælde af force majeure er Virksomheden berettiget til at udskyde levering, indtil opfyldelseshindringen er ophørt eller alternativt ansvarsfrit annullere aftalen helt eller delvist.
FORBEHOLD FOR ÆNDRINGER
Virksomheden forbeholder sig retten til løbende at ændre og opdatere salgs- og leveringsbetingelserne.
Vi er klar til at hjælpe med dit næste byggeprojekt som din kompetente byggesagkyndig og byggerådgiver. Indhent et gratis og uforpligtende tilbud i dag.